torsdag den 19. februar 2009

Lydighed A Zen Story

Zen historier er fantastiske historier med dyb indsigt. Ethvert individ forstår historien i ens egen måde. Kun førerne har den sande forståelse af zen historier. Her vil jeg skrive ned hvad min mening forstår ved denne historie.

Læserne er velkomne til at skrive deres egen forståelse i kommentarerne.

Føreren Bankei samtaler blev deltog ikke kun ved Zen studerende men af personer i alle rækker og sekter. Han aldrig citeret sutras heller ikke overgivet sig til skolemateriale afhandlinger. I stedet er hans ord blev talt direkte fra hans hjerte til hjerte af hans lyttere.

Føreren Bandei samtaler var ikke kun med deltagelse af de studerende på Zen. Det er kvaliteten af den sande Zen mester. Føreren er som en kæmpe magnet tiltrækker så mange mennesker fra alle sekter og verdslige rækker. Det er, at noget stort, de varetager, som gør det uimodståeligt for mennesker. Det er ikke ord, der tiltrækker dem, men deres tilstedeværelse. Samme tal kan gives af en anden person med nøjagtig samme ord og skilletegn, men det vil ikke medføre væsentlige og ikke ville være et center for attraktion. Få mennesker involveret i tankerne gymnastik kunne gå der.

Han har aldrig nævnt, Sutras. En sand oplyst master er ikke nødvendigt at citere nogen Sutra eller andre ord. Han ikke stole på lånt ord. Hvad kommer ud, kommer ud af direkte opfattelse. Han kræver ikke andre kilder end ham selv for visdom. Nr. skolemateriale afhandlinger er brug for ham. Det er ikke læsning og søgning af information og uddelingen af igen. De ord er talt fra den magtfulde kilde til hjertet og dermed den har kapacitet til at gennembore hjertet og sjælen af lyttere. Ordene faldt fra munden medfører en særlig magt, der falder gerne frø i hjertet af lyttere og germinates. Samme sæt ord fra svage på sjæle ikke ville have nogen vægt og lyttere snart ville glemme dem og fortsætte med deres daglige rutine støbekerner, aldrig tænke på, hvad der er blevet sagt, men når disse ord fra Masters gennembore deres hjerter, de kan ' t, men overvej om, hvad der er blevet sagt og gå i retning af frihed.

Ordene germinates i hjertet af lytteren og lytteren derefter føler taknemmelig for at deltage i en Master's tal.

Hans store publikum vred en præst af Nichiren sekt fordi tilhængere havde forladt for at høre om Zen. Den egocentrisk Nichiren præst kom til templet, der er fastsat til debat med Bankei.


Master sjældent bekymrer eller craves om et stort publikum. Hvad han er bekymret handler om frihed og velfærd for de mennesker og alle levende væsener. På den anden side af præster og akademikere er for fastgjort med den largeness af publikum. De føler sig store, hvis store publikum deltager i dem. De er prisgivet publikum. Når præsten i Nichiren sekt så, at hans publikum var tiltrukket af Master, vrede og jalousi overtog ham. Præsten, der skal være ansvarlig for at frigøre hans publikum fra negative følelser som vrede og jalousi falder offer for det samme. Et ægte præst med fordel for hans publikum ville have følt stor glæde, på at se hans publikum skal tiltrækkes til den sande kilde. Føreren ikke anser et hvilket som helst antal personer, der deltager som almindelige publikum. Han kommunikerer med hver især en på n. Hver en hjerte og sjæl gennemtrænges individuelt efter sit conditioning i sindet eller sanskaras. Præsten skal scholarly og udformet med intelligens og logik. Derfor besluttede han at debatten med Master, vinde sejr over ham og dermed få det store publikum, for at gøre sig større igen.

"Hey, Zen lærer!" han råbte. "Vent et minut. Uanset hvem der respekterer du vil adlyde, hvad du siger, men en mand som mig ikke respekterer dig. Kan du gøre mig adlyde dig"


Han går til skibsføreren og udfordringer ham. Udfordringen kommer fra hans egen centreret tankerne. Han siger, hvem respekterer dig. At skibsføreren ikke på for at få respekt, han ikke har brug for det. Hvad han ønsker, er den frihed, kærlighed og medfølelse for at udvikle sig fra dem tiltrukket hen imod ham. En videnskabsmand eller en præst er for meget efter respekt. En slave af folks mening. Hvis folk respekterer dem, at de føler stor ellers deres sind og hjerter er med stor uro. Master's fred og styrke i sindet og hjertet er mindst berørt af en eventuel manglende respekt vises for dem. Nu her var en udfordring kastet med respekt vist mod føreren.

"Kom op ved siden af mig, og jeg vil vise dig," sagde Bankei.

Føreren gør ikke udviser nogen reaktion mod den barske udfordring kastet på ham, ved en stolt præst i nærværelse af så mange lyttere. Han er cool, det er den styrke, at en skibsfører bærer.


Stolt præsten skubbet hans vej gennem menneskemængden til læreren.


Præsten blindet af hans arrogance og ambitionen om at vinde over Master's publikum skubber hans vej fra mængden. Ambitionen om at komme tilbage hans mistet prestige, gør ham skubbe fra mængden. Så mange personer er crowd for ham. Ingen respekt eller kærlighed til dem strømme gennem ham, hvorfor det er at skubbe. Skubber sin vej gennem den blotte crowd for hans herlighed.

Bankei smilede. "Kom over til min venstre side."


Master smiler til ham. Ser man på den arrogance og mangel på respekt vist over for ham og enkeltpersoner med tilknytning til denne ikke bryde styrke og stilhed og smil i hans hjerte. Og meget sagte han bede ham om at komme over til hans venstre side.

Præsten overholdes.

Præsten overholdes, men var slet ikke klar over det. Hans sind var spækket med de tanker og følelser i modstrid med den Master. At vise, at mennesker og sig selv, at han ikke adlyde skibsføreren og ikke var en del af besætningen.

"Nej," sagde Bankei, "vi kan tale bedre, hvis du er på rette side. Trin over her. "

Så naturligt og køligt førerne opfordrer ham til at skræve over på den anden side, hvor han sad. Føreren vidste, hvad han gør, og den stolte præst helt uvidende og blindet med stolthed blev følgende hvad mester bad ham om at gøre.

Præsten stolt intensiveres over til højre.


"Der kan I se," konstaterede Bankei, "du følger mig, og jeg tror, du er en meget blid person. Nu sidde ned og lytte."


Føreren fagter viste ikke, at enhver udfordring var udsat. Unperturbed han peger på præsten, at han havde været overholde ham. Der var ikke behov for scholarly samtaler. Uanset alle stolthed og arrogance fremgår af den præst, Master punkter ham ud den blide kvalitet i ham, at overholdes.

Da titel på historien er lydighed sindet ponders lidt mere om lydighed

Lydighed, som kærlighed, mildhed og medfølelse er langt bedre end Lydighed forårsaget af hårdhed, ambition og glorying selvstændige centreret selvstændige

Der ingen vej ud af Lydighed enten adlyde selvstændige brændende kvaliteter som vrede, jalousi og grådighed eller adlyde den kærlighed, medfølelse og samvær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.